27 Şubat 2012 Pazartesi

Anayasa Baklavası; Dikkat Bozabilir!

Anayasa denince aklıma Kenan Evren gelir ilk. Yani kafamdaki yerleşik çağrışımlar hiç de parlak değildir. Kendini anayasaya kefil gösterip cumhurbaşkanı olmuştur "netekim". Çocuk aklımla bile bunun bir dolambaçlı yol olduğunu, dürüstçe olmadığını anlamıştım. Zorla kendini seçtiren bir Cumhurbaşkanı yani. Çocuk oyunlarımızda bile biz daha adildik ebe seçerken...

Yıllar yılları kovaladı üniversitede bu anayasa dedikleri yine karşıma çıktı. Anayasa Hukukuna Giriş ve paralelinde Temel Hak ve Özgürlükler dersleri bölümümüzün sacayaklarındandı. Her iki derse de Prof. Atilla Özer adlı şahıs giriyordu. Kendisi 82 Anayasasının mutfağından geliyordu. Anayasa Hukuku madde ezberine dayandığından o dersi kolayca geçmiştim. Yüksek notlarım olmasa da... Gelin görün ki Temel Hak ve Özgürlükler dersi o kadar ucuz değildi, anayasanın bir bölümüydü aslında ama... Hele temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması konusu çok komplikeydi. Yani bana göre çok basitti ama dersin hocası ve kendisinin yılmaz takipçilerine göre bu özgürlükler milliyetlere göre sınırlandırılabilirdi. Hayır şaka yapmıyorum. Temel hak ve özgürlükler "milliyetlere" göre sınırlandırılabilirdi. Yani örneğin Türklere göre başka, Fransızlara göre başkaydı bu temel kurallar. Ben o zamanlarda aynı ucu gevşek beyne sahip olduğumdan şiddetle bunun tersini savundum ve hocam haklı(!) olarak bana verebileceği en düşük not olan 05'i yapıştırmıştı. Ellerine sağlık. Bu notu onur ödülü gibi taşırım hâlâ.

Derslerini anlatırken hocamızın kullandığı olağanüstü bilimsel gerekçelerle sarhoş olurduk. Bunlardan biri; 61 anayasası bol geldi, tıpkı bol gelen giysilerimizi daraltmaya terziye götürdüğümüz gibi anayasayı da daralttık idi. Gerekçelere bunları yazsalardı aslında daha eğlenceli olurdu ama anımsıyorum; anayasa maddelerinin gerekçelerinde çok kasmışlar, hukuk dili kullanmaya özen göstermişlerdi.

Asıl diğer gerekçe daha mide bulandırıcı olduğundan ben 61 Anayasasının müshil etkisi olduğunu düşünmüştüm(!); baklava yemeyi bilmeyen birine baklava verirseniz, çok yer, midesini bozar demişti hocamız. Baklava ile temel hak ve özgürlükleri kastettiğini belirtmeye gerek yok sanırım. İşte Türkiye tam da bundan mustarip imiş. Ne yapmışlar? Hemen baklavayı bizim iyiliğimiz için kendileri mi yemişler acaba? Aklım o baklavada kaldı şimdi! Nasıl yazacağım?


Pes etmedim yıllarca, baklava, savaşım oldu. Sınavda yorumlayınız diye soru yazdırıp sonra kendi doğrultusunda yanıt vermeyen öğrenciye not vermeyen hocanın istediği şekilde sınav kâğıdı vermedim. Kredili sistemimiz olmasından yararlanarak dersi almadım yıllarca. Ne zaman ki evrakta sahtecilik suçlamasıyla (Tansu Çiller'in hukuk danışmanı olmuştu sanırım) hocayı süklüm püklüm, adeta aşırı baklava yemiş gibi bir halde televizyonda gördüm, ders aklıma geldi ve tekrar aldım. Böyle tuzak sorular olmayınca geçtim haliyle. Ama ilk sınavda benim gibi yanıt veren bazı arkadaşların idari mahkemeye başvurdukları ve kazandıklarını öğrenmiştim. Çok üzüldüm kendi adıma; fakülteden ailevi nedenlerle uzak olduğum ve böyle bir davaya kendim girişmediğim için.

Aradan yıllar geçti. 82 Anayasasının mutfağında yer alan Atilla Özer'in de etkisinden midir bilmem, hiç ısınamadığım bu anayasanın değişmesi gündemde ve ben canı gönülden sivil bir anayasa istiyorum. Bu sefer bize Sosyal Bilimlerde Yöntem dersine gelen, birikimine ve bize kattığı bakış açısıyla kendisine saygı duyduğumuz Prof. Levent Köker anayasanın mutfak ekibindeymiş diye duyumlar aldım. Umudum pekişti haliyle...

Uluslar arası hukuka uygun, insan haklarına saygılı, kültürel zenginliklere sırtını çevirmeyen, ekonomik ve sosyal adaletin sağlanmasına kılavuzluk edecek, üçüncü nesil hakları (çevre hakkı, hayvan hakları, böyle adlandırılıyordu sanırım...) gözetecek, birey haklarına saygılı, milliyetlere göre sınırlandırılmamış temel hak ve özgürlükleri tanıyan bir anayasadır dileğim.
Kendimiz ve çocuklarımız için...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.bizsizanayasaolmaz.org/
http://www.stgm.org.tr/tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder